Płyty drogowe
Płyta przeznaczona do zewnętrznych nawierzchni drogowych to element kamienia naturalnego.
Jego szerokość nominalna przekracza 150 mm i na ogół jest dwukrotnie większa od grubości.
Materiał
Granit „Strzegom” lub granit „Żółkiewka” w kolorze jasno-szarym lub szaro-żółtym.Dopuszczalne zmiany strukturalne występujące w granicie (zmiany uziarnienia, skupiska minerałów, smugi barwne, żyły) nie mają żadnego wpływu na parametry fizykochemiczne
i wytrzymałościowe wykonanego wyrobu.
Wygląd zewnętrzny płyty
Powierzchnia licowa płyt drogowych może być wykonana w fakturach: ciętej, śrutowanej, groszkowanej, szlifowanej lub płomieniowanej.Powierzchnia tylna (spodnia) powinna odpowiadać fakturze surowej (po traku), bez śladów rdzy.
Krawędzie ograniczające powierzchnię licową powinny być prostoliniowe.
Kąty narożne oraz kąty pomiędzy powierzchnią licową a powierzchniami bocznymi powinny być proste lub zgodne z dokumentacją.
Obróbka
- Groszkowana – powierzchnia równa, lecz szorstka charakteryzująca się występowaniem regularnie rozmieszczonych wklęsłości i wypukłości, uzyskanych przez groszkowanie.
- Płomieniowana – wygląd zbliżony do naturalnego przełomu. Chropowatość zależy od wielkości ziaren z wyraźnymi zmianami na powierzchni ziaren kwarcu, powstałymi w wyniku działania temperatury i płomienia – łuszczenie uzyskane przez płomieniowanie.
- Szlifowana – charakteryzuje się wyraźnym stopniem chropowatości powierzchni i występowaniem rys po materiałach ściernych.
- Śrutowana – faktura mająca powierzchnie wyrównaną, szorstką o śladach obróbki w formie drobno, gęsto rozrzuconych nakłuć uzyskiwana mechanicznie przy użyciu śrutu staliwnego.
Maksymalna różnica pomiędzy wymiarami dwóch przekątnych płyty drogowej nie powinna przekraczać następujących wartości:
Rodzaj obróbki krawędzi | Różnica [mm] |
Cięte | 6 |
Ciosane/obrobione | 15 |
Odchyłki od wymiarów nominalnych długości płyt drogowych:
Odchyłki dla długości [cm] | 50 | 100 | 150 |
drobna faktura | ± 2 mm | ± 3 mm | ± 4 mm |
gruba faktura | ± 3 mm | ± 4 mm | ± 6 mm |
Odchyłki od wymiaru nominalnego grubości płyt drogowych:
Grubość [mm] | Tolerancja [mm] |
≤ 30 | ± 3 |
> 30 ≤ 80 | ± 5 |
> 80 | ± 7 |